پاسخ فعالیت های درس نهم دین و زندگی 1 دهم درس آهنگ سفر
مقایسه (صفحهٔ ۱۰۳ کتاب درسی)
انسانهایی را که دارای عزم قوی هستند، با انسانهایی که عزم و ارادهٔ ضعیف دارند، مقایسه کنید و فرق آنها را با یکدیگر بنویسید.
دارای عزم قوی دارای عزم ضعیف
۱- عملی ساخت انتخاب خود ۱- بیتابی در برابر تند باد حوادث
۲- به آسانی به هدف رسیدن ۲- عقب نشینیدر برابر مشکلات راه
۳ - استوار ماندن بر هدف ۳- سپردن سرنوشت بهدست حوادث
۴- شکیبا و صبور در راه رسیدن به هدف ۴- ناشکیبایی برای رسیدن به هدف
تدبر (صفحهٔ ۱۰۴ کتاب درسی)
در ترجمهٔ آیات زیر بیندیشید و براساس آن به سؤالات زیر پاسخ دهید.
١- و هرکس که نسبت به عهدی که با خدا بسته وفا کند، به زودی پاداش عظیمی به او خواهد داد. ( فتح، ١)
٢- کسانی که پیمان الهی و سوگندهای خود را به بهای ناچیزی میفروشند آنها بهرهای در آخرت نخواهند داشت؛ و خداوند با آنها سخن نمیگوید و به آنان در قیامت نمینگرد و آنها را (از گناه) پاک نمیسازد و عذاب دردناکی برای آنهاست. (آل عمران، ٧٧)
٣- به پیمانی که با من بستهاید وفا کنید تا من نیز به پیمان شما وفا کنم. (بقره، ٤٠)
الف) آنان که در زندگی پیمانهای خود با خدا را میشکنند به چه عاقبتی دچار میشوند؟
1- بهرهای در آخرت نخواهد داشت.
2- خداوند با آنها سخن نمیگوید.
3- در قیامت به آنها نگاه نمیکند.
4- از گناه پاک نمیشوند و عذاب دردناکی برای آنهاست.
ب) عمل به عهد و پیمانهای خود با خدا، چه ثمراتی دارد؟
1- به زودی پاداش عظیمی به ما، خواهند داد.
2- خداوند نیز به پیمان خود با ما وفا میکند.
3- مراقبت: باقی ماندن بر پیمان خود با خدا و وفای بر عهد، رضایت خدا را در پی دارد و شکستن پیمان، شرمندگی در مقابل او را به دنبال میآورد؛ ؛ عهدی که ابتدا بسته میشود، مانند نوزادی است که باید از او «مراقبت» شود تا با عهد شکنی، آسیب نبیند.
امام علی (ع) میفرماید: گذشت ایام، آفاتی در پی دارد و موجب از هم گسیختگی تصمیمها و کارها میشود.
به طور مثال، کسی عهد میبندد که هر روز پس از نماز صبح، یک صفحه قرآن بخواند؛ او باید مراقب باشد که کارهای دیگر، او را به خود مشغول نکند و این تصمیم خود را فراموش نکند و نیز عواملی را که سبب سستی در اجرای این تصمیم میشود، از سر راه بردارد.
بررسی (صفحهٔ ۱۰۵ کتاب درسی)
چه عواملی میتواند مانع اجرای تصمیم شود؟ برخی از آنها را نام ببرید:
۱- عزم و اراده ضعیف و غفلت از تصمیم
۲- نداشتن برنامه ریزی
۳- وجود کمبودها و نقصها و عدم تحمل سختیها
۴- شرایط محیطی، زمان و رفتار اطرافیان
تفکّر در احادیث (صفحهٔ ۱۰۶ کتاب درسی)
در جدول زیر، سه سخن از امام علی(ع) آمده است. در این سخنان تأمل کنید و آثاری که آن حضرت برای محاسبه بیان فرموده است، استخراج کنید.
حدیث پیام
۱- مَن حاسَبَ نفسَه وقف علی عیوبه و احاط بذنوبه و استقال الذنوب و اصلح العیوب
پاسخ : با آگاه شدن از عیبها به گناهانش احاطه مییابد و از خداوند طلب آمرزش میکند. عیبهای خود را اصلاح میکند.
۲- ثمرة المحاسبه صلاح النفس سلامت و اصلاح نفس
۳- من حاسب نفسه سَعَدِ سعادتمند و خوشبخت میشود.
اندیشه و تحقیق (صفحهٔ ۱۱۰ کتاب درسی)
1- برای ثابت قدم ماندن در مسیر قرب به خداوند چه اقداماتی لازم است؟
1- تصمیم عزم برای حرکت 2- عهد بستن با خداوند 3- مراقبت بر پیمان خود با خدا 4- محاسبه و ارزیابی
2- مقصود از اینکه رسول خدا برای مسلمانان اسوه است، چیست؟
چون میدانیم هرکاری که انجام داده درست بوده و مطابق دستور خداوند بوده است، اما اسوه قرر دادن ایشان به این معنا نیست که ما عین او باشیم و در همان حد عمل کنیم، بلکه بدین معناست که در حد توان از ایشان پیروی کنیم و روز به روز موفقتر باشیم.
1836 - طرح درس ملی شیمی یازدهم درس آهنگ واکنش- عوامل موثر بر سرعت واکنش (نمونه سوم )
1785 - طرح درس ملی شیمی یازدهم درس آهنگ واکنش (نمونه دوم )
1779 - طرح درس ملی شیمی یازدهم درس آهنگ واکنش
خداوند ,خدا ,عزم , ,درسی ,صفحهٔ ,کتاب درسی ,خود با ,با خدا ,به هدف ,خود را ,زودی پاداش عظیمی